Film a tattoo

 

 

První záběr na členy gangu doslova bere dech.Pohled na jejich tetování, výmluvně hovoří o duchovním hladu těchto mladých mužů a téměř zapomenutém kulturním odkazu jejich předků, který jim pomáhá přežít na ulici.

 

Japonsko je domovem tradiční stylu tetování, jehož kořeny sahají až do pátého století před Kristem.Definováno jasnými, bohatými barvami a spojeno v jeden kompaktní, decentní celek, pokrývající velkou část těla, mělo za funkci tělo zkrášlit nebo chránit před temnými silami.V ději filmu Irezumi (Spirit of Tattoo, 1983) mladý milenec naléhá na svou dívku, aby čistou,  nepopsanou kůži svého těla nechala ozdobit tradičním tetováním.Dívka svolí k tomu, aby ji tetoval proslulý mistr tatér.Součástí samotného aktu, o níž nemá její milenec ani potuchy, je obřad provázený výstředními a neortodoxními praktikami, propletený s erotičnem, bolestí a rozkoší s ní spojenou.

Pomalovaném muži (The Illustrated Man 1969), filmu na motivy příběhu Raye Bradburyho, hraje Rod Steiger polovičního blázna, který má kůži posetou kresbami, které fungují jako věštby a vize budoucích skutečností.Tyto náhledy odráží společenské otázky doby vzniku filmu, rebelie, konflikty mezi rodiči a dětmi v ovzduší Studené války-strach vyvolaný z hrozby fatálního světového konfliktu.Přes tento zjevný leitmotiv zůstává výrazným okouzlující herecký výkon Steigera po boku s Claire Bloom v roli čarodějnice-tatérky, tvořící kresby na jeho těle a tak z něj dělajícího proroka.

 

Bounty, film z roku 1984 o vpouře na stejnojmenné lodi, staví proti sobě Anthonyho Hopkinse v roli despotického kapitána Bligha a Mela Gibsona jako mladého důstojníka-vzbouřence Fletchera Christiana.Vzpoura je dokonána před příjezdem na Tahiti, kam se Christian uchýlí do náručí původní netknuté kultury ráj připomínajícího ostrova.Svléká svou uniformu, která ho pojila s lidmi jako Bligh a nechává se domorodci tetovat.

 

Napětí mezi vztahem obou pohlaví dosahuje vrcholu ve filmu Tetování (Tattoo 1981),

ve kterém Bruce Dern zosobňuje vyšinutého tatéra, který svou lásku a touhu ukojí únosem modelky Maud Adams a násilím ji tetuje.Jedná se o skvělý úkaz post-sexuální revoluce, zmatení a strachu, „noční můru feministek“,  kdy Dern drží svou oběť pod vlivem narkotik a tetuje ji, když není při vědomí.Nakonec i přes násilí vytvoří skutečně hodnotné tetování, působivý důraz na diváka má závěrečná scéna obou tetováním „spojených“ těl.

 

Tento výčet filmů na téma není úplný, existují další,např.:Tetování Růže(The Rose Tattoo,1955),Mys Strachu(Cape Fear 1991), Divoká Orchidei (Wild Orchid 1990) a Cry Baby (1990).Ať už jako ústřední námět filmu nebo jeho doplněk, tetování jako symbol nabízí prostor pro imaginaci a metaforu lidského osudu.

 

Fixis