Pokud jakkoli sledujete scénu světového tetování prohlížením početných webových stránek věnovaných tomuto tématu, zjistíte že každá země na světě má mnoho odborníků. Přesto jsou takoví, kteří mezi nimi vynikají. Srbský tatér známý jako Damir Tattoo Seen je jedním z nich. Fascinující je u něj ta lehkost se kterou překračuje umělecké hranice, aniž by se vázal na konkrétní styl nebo techniku. V jeho návrhovém portfoliu může být objeveno tetování téměř všech stylů a dobře známé techniky, avšak ty mohou být vždy nějakým způsobem odlišeny. Ve 26 je Damir Seen stále mladý a profesionálně se v tetování angažuje od roku 2001. Na umělce, který se tetování věnuje jenom pět let, dosáhl neuvěřitelného úspěchu a inspiruje mnoho mladých umělců, že prací a úsilím mohou dosáhnout svých snů ve velmi krátkém čase. Nikdy neměl učitele nebo někoho, kdo by mu pomohl překonat problémy patřící k tomuto druhu umění. Ve stejné době kdy každodenně pracoval ve svém Bělehradském studiu, vytvořil v roce 2003 první národní srbský časopis o tetování, ve kterém jsou publikovány tetované obrazy srbských umělců.

Časopis přispěl k úspěchu celého srbského tetování, zatím co se Damir Seen, jako jeho šéfredaktor, snaží zvýšit profesionalitu celosvětového tetování prostřednictvím odborných článků. Tento srpen spatřilo světlo světa vydání jeho první knihy nazvané „Profesionální tetování“, o které jeho kolegové říkají, že je to základní vzdělávací materiál pro všechny tatéry, a že by ji všichni odborníci na tetování měli dát na přední místo do své knihovničky. Účastnil se několika světových soutěží, ale jen jako čestný člen poroty, a tvrdí, že se má ještě mnoho co učit než bude aktivně soutěžit. Pro svou práci má neobyčejný zápal a věří, že s každým tetováním vytváří zvláštní okamžik v historii moderního tetování. Pro něj je tetování nejúžasnější formou současného uměleckého vyjádření a je výjimečně šťastný, že se na ní podílí.

 

TZ: Jak to všechno začalo?

 

DAMIR: V mém případě to začalo u talentu pro kreslení. Od mládí jsem ve svém volném čase kreslil a velmi rychle jsem si zvykl vyjadřovat kresbou své pocity a potřeby. Obrázek má cenu tisíce slov, a to ne jen v jednom jazyce. Někdy se dá obrázkem říci mnohem více než slovy. Díky mnoha prosbám mých přátel se pak mé kreslení postupně začalo přesouvat z papíru na pokožku.

 

TZ: Myslíte si, že talent pro kreslení je základem pro dobrého tatéra?

D: Svou kůži bych na to nevsadil! Myslím si, že tetování je více o technice. Až po technice je to o vyjádření umění a talentu pro kreslení. Pouze kombinace těchto dvou věcí umožňuje úspěch, nikdy ne jedna bez druhé. Abyste dosáhli vyjádření vloh ke kreslení, musíte mít nejprve zvládnout technickou část věci, která je ve skutečnosti nejtěžší částí profesionálního tetování.

 

TZ: Tetováním se, vzhledem k práci, které jste dosáhl, zabýváte relativně krátkou dobu?

 

D: Děkuji, beru to jako kompliment. Myslím si že čas je velmi důležitým faktorem, ale není tím nejdůležitějším. „Ujeté kilometry“ a samozřejmě míra nadšení věnované vaší práci jsou důležitější. Práce pro peníze a práce bez vášně není stejná věc. Peníze jsou velmi důležitým faktorem v každé profesi, ale pokud děláte něco čistě pro peníze tak kvalita se vaší práce rychle zhoršuje. Nicméně pokud je tam nadšení pro práci, dosáhnete úspěchu. Samozřejmě společně s nadšením je potřeba mnoho úsilí, práce, vytrvalosti a experimentování. Myslím si, že můj úspěch s ohledem na počet let práce je hlavním důvodem, proč se o mne a mou práci zajímá mnoho lidí, kteří se zabývají tetováním nebo ho studují. Uvědomuji si, že jsem dosáhl skvělého úspěchu v krátké době, ale myslím si, že můj čas teprve přijde. Stále se nepovažuji za stoprocentního umělce. Mám ještě mnoho co se učit.

 

TZ: Narážíte ve své práci na problémy? Jak je řešíte?

 

D: Vždycky jsou nějaké problémy, ale musíte se na ně dívat jako na výzvu. Pokud chcete najít řešení musíte udělat všechno co je ve vašich silách. Tím chci říct, že pokud jsem postaven před problém nebo pokud něco není v pořádku, zaměřuji se pouze na něj, dokud ho nevyřeším. Pokud chcete něčeho skutečně dosáhnout, trpělivost se vždy vyplatí.

 

TZ: Jak by jste popsal svůj umělecký styl a zaměření v tetování?

 

D: Nemyslím si, že jsem si už v tetování zavedl svůj styl. Má práce a styl tetování v tomto momentě usiluje hlavně o technické vytvoření tetování. Osobní styl tetování je těžké využít, zejména pokud pracujete v prostředí, kde je tetování stále je módním trendem a ne uměním. Společnost a oblast, kde žiji se odráží v mé práci, hlavně jsou to představy mých klientů, ke kterým se snažím dát něco ze sebe, aby byly rozeznatelné a přinejmenším trochu odlišné od předchozích.

 

TZ: Co je podle vašeho názoru tetování? Mohl byste definovat tento druh umění?

 

D: Pro mne je tetování měřítkem osobní svobody, nicméně je třeba mít na mysli, že na cestě ke svobodě potřebujete odvahu. Tetování je opravdu formou umění, ale ne každé tetování je uměleckým dílem.

 

TZ: Nyní trochu o technických aspektech. Každý mluví o kvalitě tetování. Co je podle vás rozhodující pokud jde o kvalitu?

 

D: Když mluvíme o kvalitě tetování, máme na mysli intenzitu barev, čisté linie bez boulí nebo přerušování, hladké barevné povrchy bez prázdných míst, čisté stíny s přesným stínováním a správně nakreslená kresba bez chyb nebo poškození pokožky jizvami nebo vráskami. Tady nemluvím o vzhledu motivu, protože v tom případě je dělíme na pěkné a ošklivé, ale můžeme říci že ošklivý motiv udělaný kvalitně je často hezčí než špatně udělaný pěkný motiv. Podle mého názoru nejdůležitější faktor pro kvalitu tetování je metoda aplikace barvy pod kůži! Na tom závisí všechno. Dva tatéři mohou dělat stejnou osobu, na stejném místě, stejnými barvami a přesto může být kvalita až neuvěřitelně rozdílná.

 

TZ: Je známo, že jste zakladatel, vlastník a šéfredaktor Srbského časopisu o tetování. Jak jste přišel na ten nápad a kde pro to nacházíte čas současně s vaším tetovacím studiem?

D: Když jsem začínal s tetováním byla pro mne potřeba vzdělávacích informací největším problémem. V Srbsku nebyly žádné knihy, časopisy nebo podobné zdroje informací pro někoho, kdo by chtěl získat tetování a ještě méně toho bylo pro někoho, kdo by chtěl nějaké vytvořit. Zjistil jsem, že je opravdu velmi těžké získat informace, které chci. Z toho důvodu jsem založil časopis a věřím že následkem toho byla naše, třebaže stále malá, scéna viditelně oživena. V krátké době se objevilo mnoho mladých a kvalitních umělců, více a více lidí začalo v naší zemi získávat tetování a kvalita služeb v naší zemi se zvýšila. Pokud jde o čas, je pro mne těžké si ho najít, ale pokud mám co sdílet se svými čtenáři, obětuji svůj volný čas, protože vím, že existují lidé kteří to ocení.

 

TZ: Máte nějakou nenaplněnou představu nebo nějaké překvapení v blízké budoucnosti?

 

D: Mám mnoho nápadů. Ne všechny se zde hodí, ale jedno prozradím. Brzy plánuji zorganizovat první mezinárodní výstavu tetování v Bělehradě, která by se pak konala každý rok. Přirozeně jste zváni a budete o tom včas informováni. Stejně jako představ, mám i mnoho přání. Jedním z nich je navštívit výstavu tetování mimo Evropu.

 

TZ: Kde je v tomto okamžiku vaše studio:

 

D: Mé studio je v srbském hlavním městě, Bělehradě. Všechny detaily je možno najít na webových stránkách: www.damirtattoo.com nebo mě můžete kontaktovat emailem: seen@eunet.yu.